Pentru Marcela FRIPTU să pună pe picioare o afacere, să o dezvolte și să o conecteze cu prestigioși parteneri internaționali a fost visul cu care venise cu ani în urmă să dea admiterea la Facultatea Inginerie Economică și Business a Universității Tehnice a Moldovei. Și-a îndeplinit visul, dar nu s-a oprit. Experiența de studii și de viață a învățat-o esențialul: Omul nu are, nu trebuie să aibă limite!

Făcând anterior, pe tot parcursul anilor de școală, arte plastice și identificându-se ca o persoană de creație, a știut să coreleze armonios pictura și libertatea în gândire și acțiune, dar și gestionarea în business și dorința nestăvilită de afirmare și astfel a reușit să pună pe picioare, împreună cu directorul de business development, expansiunea online pentru România a giganticului retailer polonez SMYK – o companie cu cifra de afaceri anuală de cca 400 milioane de dolari. Anterior, a fost coordonator regional back office pe magazine fizice ale renumitului brand ORSAY, la fel pe România. De asemenea, a lansat, dezvoltat și gestionat un magazin online 50 style – un brand din portofoliul unui alt mare retailer din Polonia. Din 2018 s-a specializat pe e-commerce și spune că îi place foarte mult, deoarece este un job creativ, care îi permite să învețe și să se dezvolte în continuare. De altfel, a reușit între timp să-și facă și studiile de master la Alma Mater, în aceeași specialitate ca și la ciclul licență – Business și Administrarea Afacerilor.

Vorbește cu drag despre studiile la FIEB și spune că examenul său de maturitate a fost nu BAC-ul, ci de fapt primul an de facultate. Pentru că din primele zile de studii s-a implicat activ în tot felul de proiecte și activități, iar ritmul intens căruia îi făcea față cu brio îi aducea și o mare satisfacție. Din anul 2 de studii a început să lucreze în calitate de project assistant într-un proiect ce promovează șansele egale de gender în R. Moldova. Acest proiect i-a deschis orizonturi largi pe segmentul non-guvernamental. În anul 3 era implicată deja în diverse proiecte europene, în cadrul cărora, plecând aproape în fiecare lună la training-uri, ședințe, summit-uri, a reușit să călătorească mult (gratuit, aproape de fiecare dată) în țări precum Bulgaria, Belgia, Germania, Polonia, Georgia, Turcia, Ucraina, România, Estonia, Letonia, cunoscând multă lume interesantă.

Spune că activitățile extracurriculare au fost pentru ea mereu o cheie a succesului. Datorită acestora, a ajuns studentă în Polonia. Cum? În anul 1 de facultate a aflat despre proiectul Study Tours to Poland (apropo, îl recomandă cu drag tuturor – https://www.studytours.pl/en/). A mers într-o vizită de studii de 2 săptămâni în Polonia, a călătorit, a aflat multe lucruri interesante despre această țară. Fiind printre cei mai activi participanți, a fost selectată pentru etapa a 2-a. Un an mai târziu a mers din nou în Polonia, a participat la un training de project management de 10 zile, descoperind programul-bursă de cercetare post-master Lane Kirkland (https://kirkland.edu.pl/en/). Și-a dorit neapărat să participe și a aplicat după ce și-a luat masterul la FIEB. Așa a devenit studentă la Facultatea de Drept și Economie a Universității din Wroclaw. 

În mare parte, procesul de studii din Polonia nu se deosebește prea mult de cel din Moldova, dar abordarea face diferența. Tocmai de aceea are un respect deosebit față de profesorii care le permit studenților să-și exprime liber opinia, îi motivează să gândească, să-și depășească barierele în contextul tematicilor studiate, promovează conceptul de motivație pozitivă, pe care îl aplică acum și ea în activitatea profesională, aducându-i de fiecare dată plusvaloare efortului pe care îl depune.

În acest context își aduce aminte de o lecție de filosofie, în cadrul căreia doamna profesoară le sublinia că, de regulă, oamenii își păstrează entuziasmul și dorința de cunoaștere și afirmare cam până la vârsta de 23-24 de ani. A fost un fel de lecție de viață pentru ea, căci acea afirmație i-a rămas undeva în subconștient și o motivează mereu să demonstreze, în primul rând sie însăși, că Omul nu are (nu trebuie să aibă) limite și de aceea nici nu poți (nu trebuie) să i le impui. Știe din propria experiență că merită să îți menții în permanență activ entuziasmul, setea de cunoaștere și de a experimenta, indiferent de vârstă, de experiență profesională sau personală. Întotdeauna există ceva mai mult, lucruri noi, pe care urmează să le studiezi, să le experimentezi, există cărări încă nedescoperite și soluții mai puțin obișnuite. „Sky’s the limit!” – dar se pare că nici asta nu mai e o limită. Elon Musk tot mai intens demonstrează contrariul.

(Visited 242 times, 1 visits today)