Astăzi, 24 septembrie 2024, Universitatea Tehnică a Moldovei (UTM) a făcut un pas major în modernizarea infrastructurii sale educaționale, inaugurând o serie de laboratoare de ultimă generație, ca parte a proiectelor „Modernizarea curriculumului în Securitatea Informațională, Managementul Informației, Știința Datelor – IMM/DATASEA” și „Modernizarea curriculumului în Inginerie, Electronică, Automatică și Robotică – Industria 4.0/GEAR 4.0”. Aceste inițiative se înscriu în cadrul Proiectului „Învățământul Superior din Moldova”, finanțat de Banca Mondială, și vizează dezvoltarea capacităților educaționale ale instituțiilor de învățământ superior din țară, în conformitate cu cerințele pieței muncii moderne.
Evenimentul de inaugurare a avut loc în prezența ministrului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Dan PERCIUN, și omologului său român, Ligia DECA. D-lor au subliniat impactul pe termen lung pe care aceste investiții îl vor avea asupra sistemului educațional și competitivității economice a Republicii Moldova.
Proiectul GEAR 4.0: Laboratoare pentru Ingineria Viitorului
În cadrul subproiectului GEAR 4.0, au fost inaugurate următoarele laboratoare științifico-didactice:
- Laboratorul „Electronică aplicată” (responsabil: dr. Nicolai ABABII): echipat cu cinci stații, acest laborator sprijină studenții în aprofundarea cunoștințelor fundamentale în inginerie, punând accent pe studiul circuitelor electronice analogice și digitale.
- Laboratorul „Acționări electropneumatice pentru automatizări industriale” (responsabil: conf. univ., dr. Rodion CIUPERCĂ): cu șase stații specializate, laboratorul oferă o bază solidă pentru dezvoltarea abilităților practice în realizarea circuitelor electropneumatice pentru automatizările industriale.
- Laboratorul „Fabrica Inteligentă” (responsabil: conf. univ., dr. Ion FIODOROV): reprezentând o mini-fabrică digitală, laboratorul aduce la UTM cele mai recente inovații în producție, conform conceptului de Industrie 4.0. Studenții și cercetătorii au acces la o infrastructură avansată, facilitând explorarea celor mai noi tehnologii de automatizare și robotică.
Inovație prin subproiectul DATASEA
În paralel, subproiectul DATASEA aduce îmbunătățiri importante în domeniul securității informaționale și științei datelor, prin inaugurarea unor noi facilități de cercetare:
- Laboratorul de Fizică (responsabil: conf. univ., dr. Constantin PÂRȚAC) dedicat consolidării competențelor fundamentale în tehnologia informației și comunicațiilor (TIC).
- Laboratoarele Știința Datelor I și II (responsabil: conf. univ., dr. Viorica SUDACEVSCHI): destinate cercetării și formării în Bioinformatică și Știința Datelor.
- Laboratoarele de Rețele de Calculatoare, Securitate Informațională și Realitate Virtuală: esențiale pentru formarea competențelor în securitatea cibernetică, dezvoltarea rețelelor de calculatoare și aplicațiile de realitate virtuală.
- 3 laboratoare științifico-didactice de chimie: sălile 312, 313, 404, blocul de studii nr. 5, Facultatea Tehnologia Alimentelor.
Ministrul Educației și Cercetării al RM, Dan PERCIUN, a subliniat în cadrul evenimentului de lansare a laboratoarelor: „În prezent, implementăm un proiect important de 25 de milioane de euro, din care beneficiază și UTM, iar investițiile sunt direcționate în special spre laboratoare. Aceste fonduri provin din surse externe, direcționate de Banca Mondială și accesate prin intermediul Guvernului Republicii Moldova. Sunt cele mai mari investiții din ultimii ani în sistemul nostru universitar și cred că aceste resurse schimbă semnificativ imaginea universităților noastre. Este important să promovăm aceste exemple pozitive și să încurajăm cât mai mulți elevi să viziteze universitățile noastre modernizate. Ceea ce vedem astăzi aici era de neimaginat acum 15 ani. Cu încredere pot recomanda UTM și multe alte specializări din universitățile noastre tuturor studenților noștri”. Totodată, ministrul a menționat că proiectul actual va fi extins anul viitor cu încă 30 de milioane de euro, o bună parte din fonduri urmând să fie alocate pentru UTM. Aceste resurse vor fi destinate atât cercetării, cât și modernizării căminelor. Aceste investiții reflectă angajamentul nostru de a aduce sistemul educațional la un nivel competitiv internațional, pregătindu-i pe studenți pentru provocările economiei digitale globale. În contextul schimbărilor tehnologice rapide, domenii precum securitatea informațională, automatizarea industrială și știința datelor devin esențiale pentru dezvoltarea unei forțe de muncă competente și bine pregătite. Investițiile în educație sunt, de fapt, investiții în viitorul nostru economic și social. De aceea, noi, la Ministerul Educației și Cercetării, vom continua să susținem modernizarea învățământului superior, asigurând accesul studenților la resurse și echipamente de ultimă generație. Aceste proiecte ne permit să creăm nu doar specialiști de top, ci și lideri capabili să inoveze și să aducă schimbări pozitive în societate.”
Ministrul Educației al României, Ligia DECA, a evidențiat importanța colaborării în domeniul educației: „În învățământul superior, motivele de conectare la familia europeană sunt numeroase, de la capacitatea de a investi și a prelua exemple de bună practică, până la mobilitățile extraordinare de care beneficiază mulți studenți și profesori. Ne propunem, pe viitor, un program Erasmus românesc, prin care cadre didactice din Republica Moldova să vină pentru perioade scurte de timp în universitățile din România, beneficiind de indemnizații și cazare, pentru a întări legăturile dintre instituțiile noastre. Aceste programe de mobilitate generează relații sociale, proiecte de cercetare cu fonduri europene și apartenența la alianțe universitare europene. Sper ca, în viitor, să avem diplome europene emise de universitățile din ambele țări”. D-sa a subliniat, de asemenea, importanța dezvoltării de competențe avansate în domenii precum securitatea informațională, automatizarea industrială și știința datelor, menționând că viitorul economic al oricărei națiuni depinde de capacitatea sa de a investi în educație și inovare. Colaborarea dintre cele două țări în acest domeniu va facilita mobilitatea studenților și a cadrelor didactice, sporind schimburile de bune practici și accesul la resurse educaționale de ultimă generație.
Rectorul Universității Tehnice a Moldovei, conf. univ., dr. hab. Viorel BOSTAN, a menționat că aceste investiții sunt esențiale pentru formarea unor specialiști de top în domenii precum ingineria electronică, securitatea informațională și automatizarea industrială. Aceste facilități oferă studenților un mediu modern de învățare și permit o mai bună integrare a tehnologiilor emergente în procesele de predare și cercetare. „Inaugurarea acestor laboratoare este un moment definitoriu pentru Universitatea Tehnică a Moldovei și pentru întreg sistemul de învățământ superior din țară. Cu echipamente de ultimă generație și tehnologii inovatoare, aceste laboratoare deschid noi orizonturi pentru studenții noștri, oferindu-le oportunități unice de a-și dezvolta competențele într-un mediu modern și orientat spre cercetare. Faptul că UTM se află la avangarda modernizării curriculei și infrastructurii educaționale este un rezultat direct al unei viziuni ambițioase de a transforma universitatea într-un pol regional de excelență academică și inovație. Aceste laboratoare nu sunt doar un spațiu fizic de învățare, ci un catalizator pentru idei noi, colaborări internaționale și dezvoltarea de soluții inovatoare. Suntem mândri să contribuim la formarea viitorilor ingineri, cercetători și experți care vor duce mai departe spiritul inovațional al UTM și vor ajuta Republica Moldova să se integreze în economia globală bazată pe cunoaștere și tehnologie.”
Proiectul „Învățământul Superior din Moldova” (PÎSM) este finanțat de Banca Mondială și implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, având ca scop modernizarea infrastructurii educaționale în perioada 2020-2025. Acest proiect, în valoare totală de peste 10 milioane de euro, sprijină cinci universități din Republica Moldova, printre care și UTM, pentru a dezvolta un sistem educațional adaptat cerințelor pieței muncii și standardelor internaționale.