Vineri, 25 martie 2022, a avut loc o ședință de management la care a participat echipa UTM din cadrul proiectului ERASMUS + „Integrarea Învățământului Superior Dual în Moldova și Ucraina – COOPERA” (numărul de referință: 617490-EPP-1-2020-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP), la care au fost discutate mai multe subiecte importante pentru derularea cu succes a proiectului, și anume, situația curentă în cadrul proiectului, activități planificate pentru perioada următoare, promovarea proiectului pe site-ul UTM și Trello, precum și alte întrebări organizatorice.
La ședință au participat coordonatorul din partea UTM al proiectului – directorul Centrului universitar Erasmus+, prof. univ., dr. hab. Larisa Bugaian, decanul FCIM, conf. univ., dr. Dumitru Ciorba, șeful departamentului IIS, FCIM, conf. univ., dr. Viorica Sudacevschi, șeful departamentului ISA, FCIM, conf. univ., dr. Ion Fiodorov, responsabilul de program Automatică și Informatică, conf. univ., dr. Irina Cojocari, șef-adjunct department IIS, FCIM, Silvia Munteanu.
Coordonatorul proiectului din partea UTM– directorul Centrului universitar UTM Erasmus+, prof. univ., dr. hab. Larisa Bugaian a început ședința relatând despre importanța implementării unui model flexibil și generic de învățământ superior dual la UTM care să susțină diferitele nevoi și interese ale angajatorilor și studenților. Un model reușit al învățământului dual va duce la îmbunătățirea capacității de muncă a viitorilor angajați, sporirea compatibilității între cerințele pieței muncii și formarea inițială a studenților de la UTM.
Conf. univ., dr. Viorica Sudacevschi a vorbit despre vizitele efectuate la Akademia WSB, Dąbrowie Górniczej, Polonia, la Universitatea LLeida, Catalonia (Spania) și seminarul organizat in format online de către Universitatea Cooperativă de Stat Baden-Wuerttemberg din Germania. În cadrul acestor întruniri membrii echipei UTM al proiectului COOPERA au avut ocazia să cunoască modelele de învățământ dual din aceste țări, avantajele, dar și problemele cu care s-au confruntat universitățile în procesul de implementare al acestei forme de învățământ.
UTM a selectat două programe de licență pentru implementarea educației duale: Robotică și Mecatronică și Automatică și Informatică. Selectarea acestor două programe de licență a fost influențată de mai mulți factori:
a) Automatizarea și robotizarea continuă a proceselor tehnologice și de producție din Republica Moldova bazată pe integrarea cunoștințelor inginerești în domeniile: sisteme informatice, rețele și tehnologii informaționale, electronică de putere, dispozitive mecanice etc. a condus la necesitatea instruirii specialiștilor care vor dobândi competențe și abilități profesionale direct în spațiul de lucru al companiilor;
b) Întreprinderile industriale din Republica Moldova, diverse instituții, companii, organizații de stat sau private au deja sisteme complexe de producție sau sisteme de automatizare care se bazează pe conceptele teoretice și practice ale sistemelor automate, robotizate și mecatronice de ultimă generație. Astfel, stagiile la companii, interacțiunea directă cu aceste echipamente și posibilitatea de a învăța de la profesioniști vor permite dobândirea competențelor necesare viitorilor ingineri;
c) Necesitatea dezvoltării de noi metode și tehnologii pentru proiectarea și producerea de sisteme automatizate, mini-, micro- și nano-robotice care au găsit domenii foarte largi de aplicare în tehnologie, construcții, medicină etc. duce la crearea de condiţii favorabile dezvoltării învăţământului dual în domeniile de automatică şi robotică.
De asemenea, la ședință a fost prezentat modelul de învățământ dual elaborat de membrii echipei pentru programele de studii Robotica și Mecatronica și Automatica și Informatica.
Obiectivele modelului sunt:
a) Dezvoltarea unui model flexibil și generic care să susțină cerințele și interesele instituțiilor de învățământ superior, studenților și angajatorilor din diferite sectoare industriale și de afaceri;
b) modelul trebuie să faciliteze familiarizarea studenților cu viitoarea lor activitate și să faciliteze aplicarea cunoștințelor teoretice, abilităților și deprinderilor practice în cadrul activității lor profesionale;
c) modelul trebuie să contribuie la dezvoltarea unei identități profesionale pentru studenți prin familiarizarea cu viitoarea carieră, cu operațiunile de lucru din domeniul de specialitate și cu diferite aspecte ale comunicării din cadrul companiei;
d) modelul trebuie să contribuie la integrarea studenților în procesul de lucru la întreprindere și la dobândirea competențelor în domeniile de activitate profesională;
Conform modelului aprobat la UTM, studenții de la aceste două programe, începând cu anul 2 de studii, vor putea selecta disciplina la libera alegere Studiu și practică la întreprindere. Această disciplină studenții o vor studia la compania aleasă. Din anul 3 de studii studenții vor avea posibilitatea să aleagă una din două modalități de a-și continua studiile: duală sau clasică. Studenții care au ales modelul dual, începând cu semestrul al V-lea vor petrece 2 zile la universitate, studiind disciplinele din programul de învățământ, și 3 zile vor efectua stagiul la companie, acumulând competențe și abilități practice. Disciplinele de la universitate vor fi susținute sub formă de examen clasic, cunoștințele dobândite la companie vor fi evaluate sub forma susținerii unei teze de an prezentată în fața unei comisii formată din profesorii de la universitate și reprezentanți ai companiei.
În cel mai apropiat timp urmează realizarea mai multor acțiuni: proiectarea programelor de studii duale, obținerea autorizării de la Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova, elaborarea materialelor de instruire pentru programele de învățământ dual, campania de promovare a programelor de învățământ dual și lansarea programelor de studii pilot.
Mai multe informații despre COOPERA pot fi găsite pe http://coopera-project.ase.md/ și https://www.facebook.com/coopera.project.Moldova și pe pagina COOPERA a UTM https://proiecte.utm.md/coopera/