Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Erasmus+ studenți

picture2 1

Tipuri de activități:

  1. Mobilități de studiu pentru studenți;
  2. Mobilități stagii de practică pentru studenți (plasamente studențești);

 Mobilități de studiu pentru studenți au ca obiective:

  • să ajute studenții să beneficieze educațional, lingvistic și cultural de o experiență de studiu în alte țari europene;
  • să promoveze cooperarea între instituții și îmbogățirea mediului educațional al instituțiilor gazdă;
  • să contribuie la dezvoltarea unui corp comun de tineri calificați, cu deschidere și cu experiența internațională, ca viitori specialiști;
  • să faciliteze transferul de credite și recunoașterea perioadelor de mobilitate petrecute în străinătate, cu ajutorul sistemului ECTS sau a unui alt sistem de credite compatibil.

Mobilități stagii de practică pentru studenți (plasamente în întreprinderi, centre de formare, centre de cercetare și alte organizații).

Plasamentul este considerat o perioadă de practică profesională într-o întreprindere sau organizație din altă țară participantă la Program, având ca scop formarea studenților în vederea adaptării la cerințele pieței de muncă prin dobândirea unor cunoștințe practice.

În calitate de organizație gazdă pentru plasamentele studențești pot fi întreprinderi, centre de formare, centre de cercetare, alte tipuri de organizații profesionale, care trebuie sa dețină cod PIC (Participant Identification Code).

Caracteristicile plasamentelor individuale sunt:

  • asigurarea recunoașterii integrale de către instituția de învățământ superior de origine a perioadei petrecute în străinătate;
  • semnarea unui acord de stagiu referitor la programul perioadei de plasament; acest contract trebuie aprobat de către instituția de învățământ superior de origine și de către organizația gazdă.
  • efectuarea plasamentului în baza unui contract aprobat de către instituția de învățământ superior de origine, organizația gazdă și de beneficiar.

De ce Erasmus+ Studii?

  • Ocazie să studiezi în alt sistem educațional din Europa.
  • Cunoști o altă țară, cultură și limbă.
  • Intri în contact cu sute de alți studenți străini din Europa.
  • Poți petrece semestrul studiind, dar și călătorind în timpul liber.
  • Poți realiza cercetarea pentru licență/masterat/doctorat la cele mai bune universități/biblioteci alese de tine.
  • Primești bursă.
  • Poți să adaugi în CV experiență pentru viitoarea ta carieră.
  • Este cel mai cunoscut program de mobilitate pentru studii și totodată cel mai simplu de accesat.
  • Angajatorii cer experiență internațională.

Cum poți deveni student Erasmus+

La selecţia pentru mobilităţile studenţeşti din Programul ERASMUS+:

– se pot înscrie studenţii care:

  1. sunt înmatriculați la UTM;
  2. sunt înmatriculaţi în anul selecţiei la studii universitare de:
    • licență, cu excepţia studenţilor din anul I;
    • master;
    • doctorat, forma cu frecvenţă.
  3. nu au restanţe.

– nu se pot înscrie:

  1. studenţii care au beneficiat deja de statutul de student Erasmus+ pentru o perioadă de 12 luni pe ciclu de învăţământ;
  2. studenţii care beneficiază de burse din fonduri europene (nu pot beneficia de dubla finanțare europeană);
  3. studenţii înmatriculaţi la alte instituţii de învăţământ superior decât UTM.

Înainte de efectuarea mobilității, studentul trebuie sa întocmească un dosar care sa-l predea coordonatorului Erasmus+ al facultății.

Acesta va conține:

  • Cerere pentru mobilitate Erasmus;
  • Scrisoare de motivație care să justifice universitatea aleasă;
  • Recomandare din partea unui cadru didactic;
  • Learning Agreement for study/Learning Agreement for traineeship;
  • Situația academică;
  • CV Europass;
  • Certificat de competenta lingvistică (de la departamentul de Limbi străine, minim B2) sau alte diplome recunoscute; nu și pentru studenții care studiază limba respectivă ca parte integrantă din specializarea lor;
  • La dosar pot fi anexate copii ale unor atestate, diplome, articole publicate care pot constitui un avantaj pentru candidatul respectiv. Confirmarea contribuţiei studentului la forme de cooperare europeană, dovada activității de voluntariat în cadrul activităților Erasmus+ la nivel de facultate/universitate constituie un avantaj pentru obținerea mobilității.

Selecţia candidaților se face de către Comisia Erasmus+UTM în funcţie de numărul de burse alocate şi conform calendarului ERASMUS+ din semestrul respectiv care poate fi consultat atât pe site-ul UTM cât și la avizierele facultăților.

Mobilitățile pentru studenți se realizează în baza unui acord bilateral încheiat între UTM și universitatea parteneră. Este recomandat să se viziteze site-ul universităţii unde se va realiza mobilitate. Astfel se pot afla mai multe informaţii despre programele de studiu disponibile, cât şi despre aspecte practice legate de viaţa în orasul respectiv, costuri de subzistenţă etc.

Acordurile între UTM și universitățile partenere sunt stabilite tocmai pentru că există cursuri similare la aceste instituții, fapt ce ajută la recunoașterea studiilor. Pentru o mai bună recunoaștere, Responsabilul pe internaționalizare din cadrul facultății (UTM) va ajuta studentul să aleagă aceste cursuri.

Grantul Erasmus+ pentru mobilitățile de studiu este între 800 și 900 euro/lună.

O mobilitate de studii Erasmus+ poate fi de 3 până la 12 luni pe fiecare ciclu academic (este recomandabil să se realizeze mobilități de câte un semestru).

După selecția beneficiarilor pentru mobilitățile de studiu în vederea pregătirii acestora se vor parcurge următoarele etape:

  • Centrul Universitar Erasmus+ va anunța universitatea/instituția gazdă de rezultatele selecției;
  • Universitatea gazdă va confirma acceptarea beneficiarului și va anunța candidatul ales despre pașii ulteriori;
  • Studentul selectat va pregăti documentele necesare mobilității împreună cu responsabilul pe internaționalizare din cadrul facultății (UTM) și le va trimite pentru aprobare de către universitatea/instituția gazdă. Acordul de studiu va detalia conţinutul curriculum-ului şi durata programului pe care beneficiarul va trebui să-l urmeze. Acesta se recomandă a fi compatibil cu planul de învăţământ al UTM aferent perioadei de mobilitate. Disciplinele menţionate în acordul de studii vor asigura studentului acumularea unui număr de ECTS conform Procedurii Erasmus+: 3 luni – 20 ECTS, 1 semestru – 30 ECTS, 1 an universitar – 60 ECTS.
  • Organizarea deplasării (transportul, cazarea, asigurarea de sănătate etc) este obligația beneficiarului.

La întoarcere din mobilitate, studentul trebuie să aducă următoarele documente de la universitatea gazdă:

  • Certificatul de prezență (care conține data de începere și data de finalizare a mobilității), semnat de către universitatea gazdă;
  • Contractului de Studiu ECTS (Learning agreement for studies și Changes to Learning Agreement, acolo unde este cazul), semnat;
  • Situația școlară (Transcript of records/ Releve de notes);

Pe baza notelor obtinute la universitatea gazdă, se vor echivala notele cu Certificatul de echivalare (aprobat de comisia de echivalare a studiilor efectuate prin programul Erasmus+).

La revenire din mobilitate studentul va completa și transmite online chestionarul UE după întoarcerea din mobilitate în termen de 10 de zile calendaristice de la primirea invitației de completare. Participanților care nu completează și nu transmit chestionarul UE online li se va cere rambursarea totală sau parțială a sprijinului financiar primit.

Cerere de participare în concurs : descarcă

Cerere de plecare în mobilitate: descarcă

Coduri_ISCED: descarcă

Ghid pentru studenți: descarcă

Coordonatori ERASMUS+:

Fiecare facultate a UTM a nominalizat cadre didactice care coordonează desfăşurarea Programului Erasmus+ la facultatea respectivă. Îndatoririle responsabilului de internaționalizare se referă cu precădere la dimensiunea academică a mobilităţilor şi cuprind:

  • organizarea procesului de selecţie a studenţilor pentru participarea la Programul de mobilităţi Erasmus+;
  • consilierea studenţilor cu privire la alegerea cursurilor la universitatea gazdă sau la orice alte aspecte academice ale deplasării în străinătate, înaintea plecării (întocmirea Contractului de Studiu ECTS) sau pe perioada deplasării (modificarea Contractului de Studiu ECTS);
  • consultanţă cu privire la recunoaşterea cursurilor urmate în străinătate, la întoarcerea în ţară;
  • aprobarea programelor de predare sau de instruire ale cadrelor didactice ce desfăşoara mobilităţi Erasmus+.

ECHIPA RESPONSABILILOR DE MOBILITĂȚI ACADEMICE ERASMUS+ (ANUL UNIVERSITAR 2021-2022)

SUBDIVIZIUNI UTM

RESPONSABILI

Centrul Erasmus + UTM

Larisa BUGAIAN

Dr.hab., prof. univ., coordonatoare instituțională Erasmus+

larisa.bugaian@adm.utm.md

Cristina DIACONU

lect.univ, coordonatoare programe internaționale

cristina.diaconu@adm.utm.md

Valentina FRUNZE

coordonatoare programe internaționale

valentina.frunze@mtctp.utm.md

Facultatea Electronică și Telecomunicații

Corina GUȚU-CHETRUȘCA, dr., lect.univ.,

corina.gutu@tme.utm.md

Facultatea Energetică și Inginerie Electrică

Facultatea Calculatoare Informatică și Microelectronică

Elena GOGOI, lect.univ.,

elena.gogoi@faf.utm.md

Facultatea Tehnologia Alimentelor

Facultatea Inginerie Mecanică, Industrială și Transporturi

Facultatea Urbanism și Arhitectură

Cornelia CRUCERESCU, dr., conf.univ.,

cornelia.crucerescu@emin.utm.md

Facultatea Construcții Geodezie și Cadastru

Facultatea Inginerie Economică și Business

Facultatea de Design

Angela SCRIPCENCO, dr., conf.univ.,

angela.scripcenco@dttp.utm.md