La Samitul ministrilor educatiei din spatiul european de la Bergen,
Norvegia (mai 2005) Republica Moldova a semnat declaratia de aderare
la procesul Bologna, iar ca consecinta sistemul de învatamânt
din R. Moldova trebuie sa demonstreze ca poate face fata cerintelor
acestui proces.
În acest context trebuie de mentionat ca la 5 decembrie
2005 Guvernul Republicii Moldova a aprobat mai multe amendamente
la Legea învatamântului. Aceste amendamente se refera
la schimbari în organizarea procesului de învatamânt
universitar, modificari care rezulta din prevederile Declaratiei
de la Bologna, inclusiv organizarea învatamântului universitar
în doua cicluri: licenta si masterat.
În contextul tendintelor actuale, în special a celor
europene, în domeniul reformarii si asigurarii calitatii studiilor
prestate pot fi formulate urmatoarele concluzii:
1. În prezent, principalul obiectiv al învatamântul
superior din republica este orientarea în directia alinierii
la Procesul Bologna, spre crearea spatiului unic al învatamântului
superior european
2. Aderarea la procesul de la Bologna se completeaza cu actiuni
concrete din partea Ministerului Educatiei. Ele au fost exprimate
în proiectul Strategiei si Planului de activitati privind
realizarea scopurilor strategice în domeniul învatamântului
superior.
3. În strategia elaborata un accent aparte este pus pe activitati
ce tin de domeniul implementarii sistemului de management al calitatii
la nivel institutional, fara de care integrarea în spatiul
european al învatamântului este imposibil.
4. Astfel devine clar ca în alinierea la spatiul unic european
al învatamântului superior, institutiilor de învatamânt
superior din R. Moldova, inclusiv Universitatii Tehnice a Moldovei
le revine sarcina, ca de rând cu elaborarea de noi standardelor
educationale, planurilor si programelor de învatamânt
pentru ciclurile licenta si masterat, cu utilizarea ECTS, sa elaboreze
si implementeze sistemul de management al calitatii.
Chiar înainte a aparitia declaratiilor oficiale ale responsabililor
ministeriali, privind orientarea învatamântului moldav
Pro-Bologna, la U.T.M. au demarat un sir de activitati care-si aveau
scopul de aliniere a învatamântului tehnic din republica
la rigorile si standardele europene.
Astazi, colectivul Universitatii Tehnice a Moldovei se afla în
fata unor probleme majore ale învatamântului superior,
a caror rezolvare chibzuita va asigura compatibilitate si competitivitate
adecvata învatamântul ingineresc din R.Moldova în
raport cu pe piata universitara europeana.
Pentru a facilita diseminarea materialelor seminarelor-metodice
si meselor rotunde, desfasurate la UTM, ale caror principal scop
a fost familiarizarea cadrelor didactice cu prevederile Procesului
Bologna, de rind cu un sir de acte normative europene, nationale
si universitare a fost creat acest site, a carui utilitate speram
sa fie sporita. |