Candidată: Viorelia LUNGU, doctor în pedagogie, conferențiar universitar
Consultant științific: Nicolae SILISTRARU, profesor universitar, doctor habilitat în pedagogie, Universitatea „Ion Creangă” din Chișinău
Tema tezei de doctor habilitat:
„FUNDAMENTE CONCEPTUALE ȘI METODOLOGICE ALE EDUCAȚIEI PROSPECTIVE”,
specialitatea 531.01 teoria generală a educației
Data: 11 octombrie, 2024,
Ora: 12.00
Local: sala 3 – 208, str. Studenților 9/7 , Chișinău MD 2068, blocul de studii nr. 3 al Universității Tehnice a Moldovei.
Componența Comisiei de susținere publică:
(aprobată prin decizia Consiliului Științific al UTM, proces-verbal nr. 4 din 20.05.2024)
ANTOCI Diana, doctor habilitat în științe ale educației, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Preşedinte
AFANAS Aliona, doctor habilitat în științe ale educației, conferenţiar universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Secretar ştiinţific
ȘOITU Laurențiu, doctor în științe ale educației, doctor în filosofie, profesor emerit, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași, România, referent oficial
GAGIM Ion, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, membru corespondent al Academiei de Științe a Moldovei, Universitatea de Stat „Aleco Russo” din Bălți, referent oficial
BOROZAN Maia, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, referent oficial
CAPCELEA Valeriu, doctor habilitat în filosofie, conferențiar universitar, Academia de Științe a Moldovei, referent oficial
JELESCU Petru, doctor habilitat în psihologie, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, referent oficial
Cercetarea a fost realizată în cadrul Departamentului Științe Socio Umane, Universitatea Tehnică din Moldova, realizată în baza proiectului de cercetări științifice a Programului postdoctorat (2021-2022), „Fundamente conceptuale și metodologice ale educației prospective”, cu cifrul # 21.00208.0807.10/PD.
Rezultatele științifice principale prezentate spre susținere:
- dezvoltarea pedagogiei prospective, conceptualizarea și valorificarea Paradigmei educației prospective prin fundamentarea epistemologică a educației prospective;
- reconceptualizarea educației prospective;
- definirea termenului de pedagogie prospectivă și competență prospectivă;
- consemnarea și consolidarea referențialului axiologic al personalității prospective a studenților;
- determinarea dimensiunilor educației prospective;
- stabilirea legității schimbării, a legității pragmatismului prospectiv, a legității orientării prospective a educației;
- determinarea principiilor, a condițiilor și a factorilor formării competenței prospective în cadrul universitar;
- întemeierea științifică a Teoriei educației prospective;
- dezvoltarea curriculumului universitar prin elaborarea curriculumului disciplinar Educația prospectivă și proiectarea educației prospective la disciplinele: Etica profesională, Comunicare și scriere academică și Didactică funcțională;
- elaborarea și aplicarea în practica educației universitare a instrumentelor de evaluare a competenței prospective la studenți;
- formularea concluziilor științifice privind dezvoltarea personalității prospective prin care se contribuie dezvoltarea gândirii pedagogice contemporane.
Aceste rezultate sunt premisele esențiale în crearea unei noi direcții științifice – Teoria și metodologia dezvoltării personalității prospective.
Valoarea aplicativă a cercetării este accentuată prin:
Validarea în practica educației universitare a Paradigmei educației prospective, axată pe Blocul gnoseologic și Blocul operațional, integrate prin Resortul subsecvent cu scopul formării personalității prospective.
Identificarea condițiilor educației prospective la nivelul elaborării, aplicării curriculumului universitar Educație prospectivă și a integrării valorilor personalității prospective la disciplinele: Etica profesională, Comunicare și scriere academică și Didactica funcțională, orientate spre formarea competenței prospective la studenți.
Pentru estimarea competenței prospective a studenților a fost propusă matricea de evaluare a competenței prospective, au fost elaborate și aplicate instrumente de evaluare a competenței prospective.
Conceptualizarea Teoriei și metodologiei educației prospective.
Dezvoltarea curriculumului universitar din perspectiva formării valorilor competenței prospective, prin asigurarea metodologică a valorificării mecanismelor de formare a personalității prospective la studenți contribuind astfel la dezvoltarea teoriei și practicii educației prospective în context universitar.
Publicațiile la tema tezei: Rezultatele prezentate în cercetare au fost publicate în 64 de lucrări științifice: 2 monografii; 1 articol în cadrul unei reviste internaționale inclusă în baza de date SCOPUS; 6 articole în reviste internaționale, 9 articole în reviste incluse în bazele de date acceptate de către ANACEC (Repec, Road, DOAJ, Index Copernicus); 9 articole în reviste din Registrul Național al revistelor de profil; 9 articole în culegerile conferințelor internaționale de peste hotare; 28 articole în culegerile conferințelor internaționale și naționale din țară, alte lucrări.
Lucrarea de sinteză poate fi consultată la: Biblioteca Tehnico – Științifică a Universității Tehnice a Moldovei (MD 2045, mun. Chișinău, Str. Studenților, 9, bloc 5) și pe paginile web: a ANACEC www.anacec.md și a UTM: http://repository.utm.md
Susținerea publică a tezei de doctor habilitat poate fi urmărită în regim online pe 11 octombrie, 2024, începând cu ora 12:00 pe https://idsi.md/tv
Avizele/comentariile/propunerile la lucrarea de sinteză pot fi transmise la adresa electronică a secretarului științific al comisiei de susținere publică Aliona Afanas afanas.aliona@upsc.md sau depuse la Școala Doctorală UTM (bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 168, bir. 201 între orele 9.00-16.00).
Lungu_Viorelia_ teza habilitat Rezumat_Teza_rom_Lungu Thesis_summary_Lungu_Viorelia