În perioada 2-5 iulie 2024, Universitatea din Strasbourg a fost gazda unei semnificative vizite de studi în cadrul proiectului Erasmus+ KA2 „RE-GRAD” („Reforming Undergraduate Education for Green and Sustainable Development in Armenia and Moldova”). Coordonat de Universitatea Tehnică a Moldovei, proiectul are ca scop integrarea Green Deal-ului european și a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) în sistemele de învățământ superior din Armenia și Moldova.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai consorțiului constituit din 12 parteneri din 5 țări. Printre participanți s-au numărat membri ai Universității Tehnice a Moldovei, Universității de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul, Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova, Universității de Stat din Erevan, Universității Naționale de Arhitectură și Construcții din Armenia, Ministerului Educației, Științei, Culturii și Sportului din Armenia, Centrului pentru Politici și Management Educațional din Armenia, Universității Transilvania din Brașov, Universității Sannio și CESIE din Italia.
Ceremonia de deschidere, desfășurată la Facultatea Economie și Management, a subliniat angajamentul Universității din Strasbourg pentru sustenabilitate și cooperare internațională. Prof., dr. Sophie BOLLINGER, coordonator instituțional al proiectului RE-GRAD la UNISTRA, a evidențiat importanța practicilor durabile în învățământul superior.
În discursurile ulterioare, Thierry BURGER-HELMCHEN, vicepreședinte executiv pentru oferta de formare, și Irini TSAMADOU-JACOBERGER, vicepreședinte pentru Europa și Relații Internaționale, au explorat diverse aspecte ale dezvoltării durabile, subliniind angajamentul universității pentru durabilitate și cooperare internațională.
Conf. univ., dr. Nina PUȚUNTEAN, șefa Serviciului Relații Internaționale, UTM, coordonatorul proiectului „RE-GRAD”, a oferit o prezentare generală a proiectului, subliniind importanța și obiectivele acestuia. Proiectul își propune să promoveze practici durabile în învățământul superior, implementând metode și strategii educaționale care să sprijine sustenabilitatea, creșterea conștientizării în rândul studenților și cadrelor didactice privind importanța durabilității și integrarea principiilor de dezvoltare durabilă în curriculumul universitar.
Cristina DIACONU, managerul proiectului „RE-GRAD”, a subliniat importanța aspectelor financiare și legislative referitoare la procurarea echipamentelor necesare și organizarea tenderelor. D-sa s-a referit și la livrabilele proiectului încărcate pe platforma EACEA, menționând amendamentele înaintate și acceptate, dar și recomandările esențiale făcute de Rosalba NARDELLI, ofițer de proiect la EACEA.
Marika D’ANGELO și Jelena MAZAJ de la CESIE au discutat despre Green Deal și alinierea acestuia cu ODD-urile, subliniind rolul crucial al educației superioare în atingerea acestor obiective globale.
Sesiunile de formare au fost moderate de un grup de profesori de la Universitatea din Strasbourg: Julien DELORD, Laurent SCHMITT, Stéphane VUILLEUMIER, Sylvain PAYRAUDEAU și Karl Matthias WANTZEN. Abordând o gamă variată de subiecte legate de dezvoltarea durabilă și tranziția ecologică, vorbitorii și-au împărtășit expertiza specifică și cunoștințele avansate în domenii precum protecția mediului, gestionarea resurselor naturale, politici ecologice și tehnologii sustenabile. Scopul acestor sesiuni a fost de a oferi participanților informații actualizate și instrumente practice pentru a sprijini și implementa inițiative durabile în cadrul instituțiilor lor de învățământ și comunităților locale. Astfel, Universitatea din Strasbourg și-a demonstrat angajamentul față de promovarea cunoștințelor și practicilor care contribuie la tranziția ecologică și la un viitor sustenabil.
De asemenea, Codruța JALIU de la Universitatea Transilvania din Brașov a prezentat politici legate de Green Deal (Pactul Ecologic European) și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD-uri) în România. Prezentarea sa a subliniat modul în care aceste politici sunt implementate la nivel național, evidențiind inițiativele și măsurile adoptate pentru a asigura o tranziție ecologică eficientă și durabilă.
Vizita la Portul Strasbourg a inclus prezentări susținute de Frédérique RYCKELYNCK, șef de cabinet la Direcția Generală a Porturilor din Strasbourg, și Yasmine KERTZINGER, șef de tranziție ecologică. Prezentările au subliniat inițiativele portului în domeniul ecologiei industriale și teritorială, precum și eforturile depuse pentru a promova practicile sustenabile în activitățile portuare. De asemenea, au fost elucidate strategiile și proiectele specifice implementate pentru a facilita tranziția ecologică a portului, inclusiv colaborările și parteneriatele stabilite cu diverse organizații și instituții pentru a dezvolta soluții inovatoare în domeniul ecologiei industriale și pentru a crea un model de dezvoltare durabilă care să servească drept exemplu pentru alte porturi și regiuni.
Pe 4 iulie, sesiunile au continuat la Facultatea Economie și Management și la IUT Louis Pasteur. Marc VEDRINES a abordat dezvoltarea durabilă în învățământul ingineresc, iar Marion ROULLET și Pauline BRUNNER au prezentat un studiu de caz despre Atelierul CIRCULAR. Eulalia BALESTRIERI de la Universitatea din Sannio a oferit perspective asupra Green Deal în Italia. La IUT Louis Pasteur, Aurélie MARTIN a prezentat inițiativele de promovare a durabilității, iar Michel GAVIGNON s-a referit la proiectul Gim Eole. Maud VILLAIN-GAMBIER a detaliat proiectul educațional „Brasser’IUT”, combinând tehnicile de fabricare a berii cu educația privind durabilitatea.
Activitățile proiectului „RE-GRAD” s-au încheiat în data de 5 iulie cu o vizită la Parlamentul European, unde participanții au avut ocazia să exploreze centrul procesului decizional european și să înțeleagă mai bine politicile privind durabilitatea. Această experiență le-a oferit o perspectivă directă asupra modului în care sunt formulate și implementate politicile de durabilitate la nivelul Uniunii Europene.
Trainingul a avut loc în format hibrid, beneficiind de formare 33 de persoane cu prezență fizică și 17 online. În plus, vizita a contribuit semnificativ la consolidarea colaborării internaționale, stabilind fundațiile pentru parteneriate durabile care să promoveze un viitor mai verde și mai sustenabil pentru toate universitățile implicate. Astfel, proiectul „RE-GRAD” și-a atins obiectivele de a avansa durabilitatea în învățământul superior și de a consolida legăturile între instituții la nivel global.