Universitatea Tehnică a Moldovei deține întâietatea la nivel național în prestigiosul clasament al repozitoriilor instituționale RANKING WEB OF REPOSITORIES – TRANSPARENT RANKING: Institutional Repositories by Google Scholar (http://repositories.webometrics.info/en/node/32).

Ierarhizarea din ediția aprilie 2020 a extins arealul de reprezentativitate al universităților, în clasament fiind înregistrate doar 3 instituţii de învăţământ superior din ţară:

  • Repozitoriul instituțional al UTM: 4 990 (înregistrări GS)
  • Repozitoriul instituțional al USM: 1 650 (înregistrări GS)
  • Repozitoriul instituțional al UASM: 304 (înregistrări GS).

Poziția de TOP, la nivel național, a UTM în acest ranking global este o realizare importantă, aceste date fiind utilizate și în realizarea Top Webometrics al universităților anual, în lunile ianuarie şi iulie.

Scopul acestui clasament este să sprijine inițiativele de Acces Deschis și, prin urmare, accesul gratuit la publicațiile științifice într-o formă electronică și la alte materiale academice. Indicatorii web sunt folosiți aici pentru a măsura vizibilitatea globală și impactul repozitoriilor științifice. Se încurajează publicarea web ca o modalitate de a comunica atât materiale formale, cât și informale, cu menținerea standardelor înalte de calitate ale proceselor de evaluare. Site-urile web ating audiențe potențiale mult mai mari, oferind acces la cunoștințe științifice cercetătorilor și instituțiilor din țările în curs de dezvoltare și, de asemenea, terților (economic, industrial, politic sau cultural) din comunitate.

Clasamentul intenționează să motiveze atât instituțiile, cât și savanții să aibă o prezență web care să reflecte cu exactitate activitățile lor. Dacă performanța web a unei instituții este sub poziția preconizată, în funcție de excelența lor academică, autoritățile instituției ar trebui să își reconsidere politica web, promovând creșteri substanțiale ale volumului și calității publicațiilor electronice.

Acces Deschis – cine este interesat?

  • instituţiile finanţatoare – ca răspuns comunităţii cu un feed-back pozitiv al investiţiilor pentru cercetare
  • аutorii – difuzarea largă şi impactul lucrărilor
  • utilizatorii – acces la surse primare
  • bibliotecile – satisfacerea calitativă a cerinţelor informaţionale
  • universităţile – sporirea reputaţiei şi prestigiului în domeniul ştiinţific.

Repozitoriile instituționale sunt una din expresiile practice ale Accesului Deschis, considerat astăzi drept un nou model de comunicare ştiinţifică care schimbă paradigma publicării tradiționale:

  • Asigură o componentă esenţială în sistemul de comunicare ştiinţifică;
  • Deschid accesul la cercetări;
  • Confirmă controlul comunităţii ştiinţifice asupra cercetărilor;
  • Sporesc concurenţa;
  • Sporesc importanţa instituţiilor şi bibliotecilor care deţin RI;
  • Servesc drept indicatori ai calităţii activităţii de cercetare în universitate;
  • Confirmă importanţa ştiinţifică, socială şi economică a cercetărilor ştiinţifice şi, astfel, statutul şi importanţa publică a universităţii.

Avantajele publicării într-o arhivă deschisă pentru cercetători:

  • Oferă accesul la un mijloc de comunicare ştiinţifică direct şi rapid;
  • Sporeşte vizibilitatea, accesul la rezultate şi eficienţa activităţii de cercetare;
  • Creşterea impactului şi citării cercetărilor;
  • Păstrarea dreptului de autor;
  • Acumularea şi valorificarea cunoştinţelor la nivel de instituţie;
  • Facilitarea relațiilor cu partenerii.

Clasamentul este realizat de „Webometrics Ranking of World Universities”, la inițiativa Cybermetrics Lab – un grup de cercetare al Consiliului Superior de Investigații Științifice al Ministerului Științei și Inovării al Spaniei – Consejo Superior de Investigaciones Científicas, căruia îi aparține și inițiativa lansării prestigiosului top Webometrics Ranking Web of Universities, iar Google Scholar reprezintă un motor de căutare ce livrează versiuni digitale ale publicațiilor științifice în volum text-integral: articole, cărţi, manuale emanate din mediul academic şi de cercetare.

(Visited 653 times, 1 visits today)