În condițiile actuale, motto-ul #StămACASĂ ar însemna și #MutămUniversitateaACASA. Avem multe exemple frumoase în acest sens, iar unul dintre acestea scoate în evidență… setea de filosofie a studenților Facultății Inginerie Mecanică, Industrială și Transporturi.

Chiar dacă activăm online, nu ne oprește nimeni să dăm frâu liber dorinței arzătoare de a dialoga, medita, filosofa. Știți câți studenți „puși pe filosofie” avem? Și cum reușesc, de la distanță, să mediteze asupra problemelor vieții? Având-o ca profesor de filosofie pe doamna Viorelia LUNGU, conf. univ., dr. în cadrul Departamentului Științe Socio-Umane, profesoara despre care se spune, la UTM și nu numai, că este o enciclopedie vie, dar și un motoriu al reflecțiilor pe teme filosofice, nu e de mirare că a sădit și în inimile viitorilor ingineri de la mecanică patima pentru această știință. Apelând la tehnologie, prin aplicația Microsoft Teams, a trecut pe online lecțiile de filosofie.

Prelegerea pe tema „Filosofia contemporană” a unit, pe net, un întreg torent de studenți de la anul I, FIMIT – grupele DI-191, IM- 191, IMCM-191, IMT-191, ITA-191, 192, MIFSC -191, TCM-191! Viitorii ingineri în designul industrial; inginerie mecanică; inginerie și management în construcția de mașini; inginerie și management în transport; ingineria transportului auto; mașini și instalații frigorifice, sisteme de climatizare, tehnologia construcțiilor de mașini au abordat filosofia contemporană din perspectiva filosofilor raționaliști, dar și a celor empirici, trecând prin filosofia politică și ajungând la idealism. Tema lecției a fost analizată și din perspectiva problemelor actuale cu care se confruntă societatea, ajungându-se la concluzii filosofice asupra vieții reale.

S-a pliat perfect dezbaterilor online și „Filosofia clasică germană”, studenții manifestând un interes deosebit față de problemele abordate de Kant – Critica raţiunii pure, Prolegomena, Cum e posibilă ştiinţa, Formele cunoaşterii: spaţiul şi timpul, Care e rolul tehnicii în această cunoaștere? sau față de filosofia lui Hegel – despre spiritul absolut, dezvoltarea dialectică sau istoria „Ideii”, care, după ce s-a exteriorizat în natură, revine pentru a se realiza în forme culturale: artă, religie, filozofie. Studenții au manifestat interes și față de conceptul de filozofie a identității propagate de Friedrich Wilhelm Joseph Ritter von Schelling, precum și față de abordările filosofice ale lui Fichte, Hegel, Feuerbach, altor gânditori.

Revenind la actualitate, studenții s-au declarat deschiși pentru studii online. În  situația dată, filosofia vieții e una: studiile nu pot fi suspendate în totalitate. A învăța de sine stătător și a dezbate cele mai arzătoare probleme în cadrul lecțiilor online e soluția ideală pentru această perioadă. Majoritatea celor 72 de studenți din torentul dat utilizează deja platforma Moodle – Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, un software liber și Open Source de învățare. Zilnic, tot mai mulți studenți explorează aplicațiile și instrumentele spațiului de învățare virtual atât pe Moodle, cât și cel oferit de Microsoft Teams, bazat pe chat din Office 365.

Doamna profesoară Viorelia LUNGU e mândră de studenții săi:

– Mă bucur să văd că, pe zi ce trece, studenții noștri dau dovadă de maturitate în gândire și inițiative. Situația creată nu-i oprește în a studia – e principala învățătură pe care mi-am dorit să o însușească. Felicitări, dragi studenți! Felicitări, UTM!