Suntem oficial în pandemie de COVID-19, iar în țară avem stare de urgență. În aceste condiții, sistemul de învățământ continuă de la distanță, mai exact online. Elevii/studenții și profesorii comunică deja nu în sălile de clasă, ci de acasă, la monitorul calculatorului. Sunt organizate și cursuri online de pregătire pentru Bacalaureat, astfel încât procesul de studii să nu fie oprit. Despre cum este organizat procesul de studii în această perioadă – o suită de interviuri și reportaje în cadrul talk show-ului „Obiectiv comun” difuzată de postul TVR Moldova. Tema emisiunii „Reorganizarea studiilor în perioada pandemiei”.

Realizând un reportaj la Universitatea Tehnică a Moldovei, în cadrul live-ului cursului de chimie predat de către conf. univ., dr. Iurie SUBOTIN, reporterii TVR Moldova l-au solicitat pe Dinu ȚURCANU, prorector informatizare, relaţia cu mediul socio-economic, imagine şi comunicare, să se pronunțe asupra efectului cursurilor online organizate pentru elevii claselor a XII-a, care se pregătesc de examenele de BAC din vară. În context, d-sa a menționat:

– Procesul de pregătire pentru BAC nu este nou pentru Universitatea Tehnică a Moldovei. Deja de 5  ani UTM organizează cursuri de pregătire pentru BAC, începând din luna februarie. În anul curent UTM a înregistrat un record de peste 800 de elevi din toată republica, prezenți în auditoriile UTM, când aceste cursuri se predau oral, în campus.

În actuala situație, ca răspuns la multiplele solicitări din partea elevilor, ne-am gândit că formatul online al cursurilor poate fi un instrument foarte bun de pregătire în continuare a elevilor pentru Bacalaureat, fiindcă  pandemia va trece, iar BAC-ul va trebuie susținut. Astfel, ne-am asumat și acest obiectiv.

Prima lecție a fost organizată la matematică, în cadrul căreia profesorii de matematică – conf. univ., dr. Ion JARDAN și conf. univ., dr. Ana COSTAȘ, au predat tema „Logaritmi. Calcul. Ecuații și inecuații”. Efectul a fost extraordinar! Impactul cursului a fost de peste 700 de vizualizări în timpul live-ului, iar până acum link-ul a fost accesat de peste 110.300 de persoane – un impact ce depășește de mii de ori posibilitatea fizică de a  frecventa campusurile universitare și implicit cursurile. Acest rezultat se datorează și faptului că în predarea cursului au fost antrenați doi profesori, unul predând la tablă, iar celălalt urmărind comentariile și întrebările pe care elevii le adresau online, astfel ca la final să le răspundă și să vină cu unele detalieri.

După acest prim curs online numărul de solicitări a sporit și mai mult. Astfel am organizat ulterior și un curs de matematică pentru vorbitorii de limba rusă. Am mers mai departe cu lecții de informatică, fizică, chimie. Le-am oferit elevilor și un program pentru cursurile din zilele următoare ca să-și poată planifica timpul și să fie liberi pe durata live-urilor oferite de UTM.

În cadrul aceleiași emisiuni, prorectorul Dinu Țurcanu a avut și o intervenție online, fiind  întrebat despre felul în care continuă procesul de studii la UTM în această perioadă fără precedent pentru țara noastră:

– La UTM procesul de studii continuă la fel ca în cadrul cursurilor online pentru BAC. Utilizăm mai multe platforme educaționale, între care și platforma MOODLE, pe care avem încărcate peste 65 la sută din cursuri – o platformă activă, de altfel, și până acum, studenții având mereu acces la suporturile de curs de pe această platformă educațională. De asemenea, profesorii inserau aici testele, evaluările. Prin intermediul aceleiași platforme studenții expediază profesorilor lucrările practice pe care le-au îndeplinit.

În baza unei dispoziții emise de rectorul UTM, avem și instrumente de comunicare urgentă cu studenții – prin intermediul poștei corporative, dar și a SMS-urilor – prin același sistem care este utilizat de Guvern pentru a expedia anumite anunțuri de urgență. Noi am contactat prin acest sistem studenții, rugându-i să verifice poșta corporativă, prin care au primit instrucțiuni de la profesori, de la șefii departamentelor universitare anumite instrucțiuni privind continuarea procesului de studii.

De curând, profesorii au încărcat pe MOODLE și înregistrări video ale lecțiilor, la diverse discipline, pentru a interacționa mai bine cu studenții. Alți profesori utilizează diverse alte instrumente moderne pentru interacțiune online, inclusiv pentru realizarea lucrărilor de laborator și diverse simulări inginerești, în cadrul cărora profesorii pot interacționa cu studenții. Extindem în continuare acest proces. Încercăm să ne descurcăm, să facem față cerințelor. Pandemia nu trebuie să fie și nici nu este un motiv de blocaj a procesului de studii. Iar după ce revenim din carantină cred că vom utiliza mai intens și mai eficient aceste instrumente în diverse activități educativ-didactice.

Întrebat ce feedback primește UTM în urma cursurilor online, prorectorul Dinu Țurcanu s-a arătat impresionat de reacția tinerilor:

– Foarte mulți elevi ne-au mulțumit, ne-au solicitat și un orar electronic pentru cursurile ulterioare, pe care l-am și publicat deja pe pagina web și pe cea de Facebook a UTM. Am implementat și alte instrumente online pentru a interacționa mai ușor cu profesorii și a avea un feedback de la ei și a le putea da și teme pentru acasă. Am mers și pe idea enunțată de dna secretar de stat al MECC de a putea interacționa și cu tinerii care nu au întotdeauna acces la internet și am salvat înregistrările video ale cursurilor pentru a putea fi accesate ulterior și vizualizate de mai mulți beneficiari. În același timp, facem filmări și pe alte platforme; vom utiliza și video off-line, pentru ca să putem fi urmăriți și după transmisiunile live. Acum și studenții ne solicită să organizăm predarea live a cursurilor universitare, după modelul celor de pregătire pentru BAC. Ne bucurăm că tinerii se adaptează rapid la aceste condiții, care, deși sunt impuse, au o rezonanță și eficiență foarte mare.

Solicitat să vină cu unele recomandări pentru studenți și profesori în această perioadă de carantină, prorectorul Dinu Țurcanu a ținut să sublinieze, și din postura sa de membru al Grupului MECC de lucru responsabil de elaborarea metodologiei de învățare la distanță în învățământul general, că procesul de studii nu trebuie și nu poate fi stopat, cu atât mai mult cu cât la ora actuală avem o sumedenie de instrumente de instruire online. Iar pentru elevi a avut un mesaj aparte: orice instrument online utilizat atât la distanță, cât și la clasă trebuie însușit și utilizat la maximum, aceasta aducându-le un plus prin faptul că internetul, telefoanele, tehnologiile în general îi ajută să se dezvolte, să crească și trebuie să le utilizeze ca atare.

Încercăm să ne adaptăm din mers la schimbările impuse de acest regim de carantină, un regim pe care de altfel trebuie să-l respectăm cu toții. Bucură faptul că UTM rămâne o instituție deschisă și în aceste condiții, închis fiind doar edificiul.

(Visited 45 times, 1 visits today)