- UTM - https://utm.md -

Licența 2019, FIEB: Cum creștem volumul vânzărilor cu 52% în 5 luni?

Valeria Rusu, absolventă a programului de studii „Marketing și logistică”, gr. ML-161, Facultatea Inginerie Economică și Business, prin implementarea instumentelor marketingului digital, a reușit în doar 5 luni să majoreze cu 52% volumul vânzărilor în cadrul unei companii.

În teza sa de licență „Marketingul digital în întreprinderea prestatoare de servicii de transport pasageri (pe baza „Infodotcom” SRL)”, Valeria și-a axat studiul pe acea latură a marketingului, care concordă cu domeniul cu cel mai mare potențial de dezvoltare – tehnologiile informaționale. Totodată, prin implementarea instrumentelor Marketingului Digital, prin care și-a propus să ridice volumul vânzărilor în cadrul companiei, a încercat să combată stereotipurile privind tinerii specialiști, afirmând că rezultatele nu întârzie să apară chiar și cu implicarea unui specialist abia venit din facultate, în care puțini antreprenori au încredere.

De ce tocmai Marketingul Digital? Pentru că în contextul dezvoltării accelerate a internetului, a tehnologiilor informaționale și a concurenței, Marketingul Digital devine „o necesitate programată”, indiferent de tacticile adoptate de către companii. Actualmente în mediul de afaceri suntem martorii unui trend – transformarea digitală a afacerilor. Tehnologia informației a revoluționat modul în care oamenii și evenimentele se raportează și sunt gestionate. Astfel, lumea nu doar că tinde spre digital, dar lumea este deja digitală!

Sub egida coordonatoarei tezei de licență, conf. univ., dr. Lilia CHIRIAC, Valeria și-a propus să analizeze această latură actuală a marketingului pe baza întreprinderii „INFODOTCOM” SRL, care își desfășoară activitatea prin administrarea unui sistem informatic de booking a biletelor de călătorie pentru cursele auto internaționale de pasageri, pe piața Republicii Moldova (infogari.md) și a României (infogari.ro). A insistat pe o analiză detaliată a site-urilor web, pentru a interpreta nivelul de funcționalitate a acestuia în motoarele de căutare (aspect important pentru o afacere care activează online), după care s-a concentrat pe aspectele: Page Rank; autoritatea paginilor în motoarele de căutare; volumul total al traficului pe site; sursele de trafic; numărul vizitatorilor din căutarea organică vs căutarea plătită; timpul de încărcare/așteptare; rata de respingere; paginile de destinație; clasarea și performanța site-ului în motoarele de căutare etc.

Pentru un tablou complet al situației a analizat și principalele site-uri concurente – o înțelegere intuitiv-profundă cu privire la calitatea site-ului. S-a interesat în special de elementele slabe depistate: probleme de indexare, coeficientul PR foarte redus, incompatibilitatea blocului de căutare cu dispozitivele iPhone (în condițiile în care cca 73% din utilizatori accesează de pe dispozitive mobile), conținut identic, viteza de încărcare satisfăcătoare, lipsa legăturilor interne, atributul ALT, absența activităților de Email marketing, campanii Google Ads și Facebook Ads setate incorect, content marketing nediferențiat, comunicare SM fără direcții și strategii bine setate, erori etc.

Nu s-a limitat doar la etapa teoretică de analiză. A dedicat un întreg capitol al tezei (capitolul III) eforturilor proprii și ale echipei, depuse pe parcursul a 5 luni de activitate, dat fiind că în cadrul companiei activitatea de marketing lipsea cu desăvârșire.

Marketingul Digital cuprinde: Web, SEO, SEM (PPC), SMM, Content marketing, Email marketing, relația offline-online. În mediul online, prezența este cea mai importantă, iar pentru a o asigura se cer eforturi combinate pe toate segmentele de marketing digital. Astfel, în cadrul companiei au fost realizate mai multe proiecte, care au ridicat nivelul site-ului în online, au sporit încrederea în rezervările online-personale pentru anumite segmente distincte de pasageri. Un accent deosebit s-a pus pe partea de web, conținut și SEO (white seo).

Soluții propuse și proiecte realizate: Optimizarea imaginilor, adăugarea atributului ALT; Revizuirea listei cuvintelor-cheie (introducerea acestora în titlu, heading); Optimizarea vitezei site-ului; Eliminarea erorilor; Personalizarea paginii; Metatitlu, Metadescriere; Crearea linkurilor interne/externe; Elaborarea strategiei Google Ads; Adăugarea butonului Webcallback, reactualizarea paginii existente, adăugarea de pagini noi, scenariul vânzări pentru operatori; Designul și conceptul e-mailurilor, etichete bagaj, bilete; Planul editorial SM; Redefinirea audienței cu ajutorul Buyer Personna; Acțiuni de integrare offline-online (Bitrix pentru administrarea sarcinilor la nivel intern, Cabinet personal pentru parteneri, Părerea ta contează pentru clienți); Planul mini-audit de marketing digital prin analiza rapoartelor Analytics și Statistics; Pregătirea site-ului pentru lansarea în România.

Aceste acțiuni au contribuit la dezvoltarea activității companiei, sporirea calității și înregistrarea performanțelor actuale.

Recomandări pentru activitatea ulterioară: Reformularea strategiei de lucru cu partenerii (transportatori); Procurarea versiunilor originale a instrumentelor de marketing; Schimbarea hostingului, pentru a crește viteza de încărcare a site-ului; Implementarea plății online; Suplimentarea platformei cu segmente de transport național.

Globalizarea și digitalizarea contribuie la creșterea oportunităților și a concurenței. În cazul companiei date, s-a conștientizat importanța dezvoltării unei activități de marketing atât online, cât și offline, iar rezultatele arată că merită efortul.