Premieră în astronomie: prima imagine a unei găuri negre

Comunitatea științifică din întreaga lume marchează un eveniment istoric: astronomii au reușit, în premieră, să fotografieze o gaură neagră. Se află într-o galaxie îndepărtată și este mai mare decât Sistemul Solar.

Așa  numitele „găuri negre” sunt obiecte cosmice extrem de comprimate, care conțin cantități incredibile de masă într-un spațiu foarte mic. Prezența lor afectează extrem tot ce le înconjoară, deformând spațiul și supraîncălzind orice material ce cade în ele. Primele observații au fost realizate în aprilie 2017, acestea vizând două găuri negre: Sagittarius A din centrul galaxiei noastre și M87, situată la 54 milioane de ani-lumină. A fost nevoie ca cerul să fie simultan senin în cele opt puncte de pe glob unde se găseau telescoapele. Datele de la telescopul de la Polul Sud au putut fi recuperate abia opt luni mai târziu. Imaginea obținută dezvăluie gaura neagră din centrul galaxiei masive Messier 87, aflată în constelația Fecioarei, având o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât a Soarelui.

Pentru a putea observa mediul înconjurător imediat al unei găuri negre, echipa de savanți de la Event Horizon Telescope a modernizat și conectat o rețea mondială de opt telescoape răspândite pe glob. Acestea se află în locuri greu accesibile, la altitudini ridicate – în munții Sierra Nevada din Spania, din Arizona, pe vulcanii din Hawai și Mexic, în deșertul Atacama din Chile și în Antarctica. La această operațiune internațională majoră participă peste 200 de cercetători din Europa, SUA și din Estul Asiei.

În șapte orașe ale lumii s-au desfășurat conferințe de presă și a fost anunțată una dintre cele mai mari descoperiri din astrofizică: prima imagine cu o gaură neagră. Datele de la opt telescoape uriașe de pe patru continente au fost combinate și analizate, ca parte a unui efort uriaș de cercetare. Astronomii au făcut teorii, calcule, și simulări despre găurile negre, iar acum putem vedea, în premieră, imaginea unei găuri negre situate la peste 50 milioane de ani-lumină de Terra – un „monstru” cu diametrul de aproximativ 40 de miliarde de km, de trei milioane de ori mai mare decât al Pământului.

Foto: National Science Foundation