FUA: soluții estetico-constructive pentru Castelul MIMI

Cei 33 de absolvenți ai programului de studii „Design interior” din cadrul Facultății Urbanism și Arhitectură, promoția-2018, au ales să ofere în proiectele de licență soluții estetico-constructive  pentru obiectivele naționale care necesită renovări și amenajări interioare. Dincolo de expresia pregătirii profesionale temeinice, gestul lor are și o profundă conotație civică, cea de a veghea asupra valorificării și dăinuirii peste secole a autenticității patrimoniului arhitectonic național, care prin implicarea lor să cunoască o nouă dimensiune.

Dumitrița SPATARI (gr. DIN-141) și-a propus să revină asupra designului interior al Castelului MIMI și al edificiilor sale adiacente din Bulboaca, Anenii Noi, înălțate acum 117 ani. Studenta a prezentat o lucrare completă proiectând interiorul Hotelului MIMI, al Pavilionului  pentru ceremonii și conferințe și al Cabanei tip. Coordonatoarea proiectului, lectorul superior Cebanița ILIE, apreciază efortul discipolei sale: un proiect de amenajare corect din punct de vedere constructiv, corespunzător cerințelor funcționale și estetice, reflectând importanța asigurării acestui obiectiv drept o carte de vizită pentru R. Moldova. Iar studenta, la rândul său, este mândră să-și lase amprenta în procesul de renovare, unde „sub ochii ei” fiecare piatră, perete, mâner sau colț se transformă din ruină în veșnicie.

Întrucât clădirea castelului are fațade în stil clasic francez, iar edificiile adiacente sunt eclectice, stilul ales pentru amenajarea interioară a fost „fusion”, inspirat din stilurile clasice cu elemente de art-deco. Coloristic s-a propus să fie un echilibru, punându-se accent pe contraste și predominante fiind culorile alb, auriu, bej, maro și mov.

Hotelul este planificat a fi unul de 5 stele, propunând o sistematizare spațială necesară pentru a-l aprecia astfel. Deci, în primul rând studenta a propus ca hotelul să fie unul dintre cele mai luxoase, solțiile estetice vorbind de la sine. Apoi hotelul este dotat cu ascensor, iar lîngă acesta studenta a propus să fie o zonă de așteptare alcătuită din 3 canapele confortabile, recepție de deservire non-stop,  zone de șezut în hol,  lobby cu bar și zona de mese, 2 apartamente tip familiar, 11 apartamente single sau pentru cuplu, o sală de conferințe cu 26 locuri și o sală de sport pentru femei și bărbați. Confortul hotelului a fost creat prin mobilier, decorațiuni și corpuri de iluminat.

Pavilionul fiind o clădire adiacentă Castelului și având pereții complet vitrați, drept decor au servit draperiile. Cele mai importante accente s-au pus pe tavan încorporându-se corpurile de iluminat în lipnina decorativă florală. Zonarea a fost făcută prin pardosea, proiectându-se o scenă pentru masa mirilor, și 2 scene mai mici pentru muzicieni și pentru zona de candy bar. Zona de mese și platoul de dans au fost delimitate prin tipul și designul pardoselei. Materialele utilizate au fost alese în dependența calculelor inginerești efectuate în domeniul fizicii construcțiilor pentru a se evita ecoul și a se regla timpul de reverberație.

Cabana (casa de odihnă) tip, a fost proiectată și zonată în următoarele: zona de intrare, blocul tehnico-sanitar, dormitorul, camera de zi și terasa. La aprecierea acestora s-a luat în considerație o serie de factori constructivi și estetici, optându-se pentru păstrarea intimității dormitorului, cu delimitarea acestuia prin elemente de decor tip decodesk, prin care luminii pătrunde ușor și discret.

Soluțiile prezentate în acest proiect sunt dintre cele mai moderne și inovative și totodată ușor de executat. Toate desenele, dimensiunile, calculele și materialele grafice au fost însoțite de explicații teoretice și aplicative.  Respectiv, au fost realizate complet: memoriul explicativ alcătuit din 7 capitole, partea dimensională a proiectului  cu desene tehnice executată în format AutoCad și partea grafică, alcătuită din 6 coli de dimensiunea 0,9m x 2m, realizată în programele de proiectare 3dsMax și Photoshop. Absolventa a demonstrat cunoştinţele  teoretice şi practice necesare proiectării luând în considerație etapele de realizare a proiectului;  abilităţi de cercetare; capacitate de adaptare la noi situaţii, creativitate; capacitatea de a concepe proiecte şi de a le derula; voinţa de a reuşi în îmbinarea utilului, funcționalului și esteticului.