Deciși să devină ingineri

Tinerii care încep să lucreze de pe băncile facultății sunt mai deciși în privința profesiei, arată un studiu realizat de Magenta Consulting. Practica îi ajută să-și aleagă meseria. Specialiștii din cadrul centrelor de ghidare în carieră spun că tinerii trebuie să se informeze atunci când își aleg specialitatea la universitate. Ce descoperă studenții de la Universitatea Tehnică a Moldovei atunci când sunt deja admiși la o facultate? Este ceea ce au ales sau ceea ce urmează să înțeleagă?

Moderatorul emisiunii tv PUBLIKA REPORT , Vitalie Dogaru, și-a propus să abordeze problemele tinerilor moldoveni în alegerea unei profesii, invitându-l la dialog pe rectorul  Universităţii Tehnice a Moldovei , prof. univ., dr. hab. Viorel Bostan. Tema emisiunii – studenţii indecişi în privința profesiei.

– De cele mai multe ori cei care optează pentru profilul inginerie sunt foarte deciși să-și urmeze calea în acest domeniu, deoarece ingineria este un domeniu care necesită un efort suplimentar pentru a reuși, consideră rectorul UTM Viorel BOSTAN. Și în acest sens nu avem dezorientarea studenților atunci când ei finalizează studiile. Dar avem o altă problemă. Studiile la inginerie fiind mai complexe, necesită un efort deosebit, în primul rând, pe domeniile științelor fundamentale: matematică, fizică, chimie, mecanică, care se studiază în primul an. După care ei intră deja în domeniile de specialitate.

Iar dacă ne referim la dezorientarea copiilor, aceasta, cred, se produce în liceu – ei nu pot descoperi ingineria din ciclul preuniversitar ca să poată să înțeleagă că anume aceasta este vocația lor. Din păcate, nu avem un sistem bine pus la punct în ceea ce privește orientarea profesională a elevilor din liceu, care să-i ajute să găsească în ei acele capacități necesare pentru a deveni inginer. Și atunci ei, desigur, sunt dezorientați, mulți dintre ei nimeresc la inginerie pentru că, de exemplu, nu au reușit în altă parte. Dar, din fericire, nu avem prea mulți studenți de acest fel.

Și această dezorientare cu care vine probabil un tânăr la facultate necesită eforturi mai mari din partea facultății, care are menirea  să-l facă să înțeleagă ce înseamnă această profesie și, dincolo de asta, să-l facă și să o iubească. Din acest aspect componenta practică este una foarte importantă în învățământul tehnic. Începând cu anul II, studenții merg la practică la întreprinderi din Republica Moldova și din străinătate, avem cursuri de orientare profesională, astfel încât ei să cunoască ce înseamnă, de fapt, a fi un inginer bun în viitor.

Un criteriu foarte important pe care-l menținem în vizor este retenția studenților de la anul I. Și aici depunem eforturi considerabile ca să-i ajutăm să treacă de primul an, care include un volum mare de ore la matematică, fizică, mecanică. Și aici atestăm o problemă în învățământul preuniversitar, unde lipsesc profesorii care predau aceste discipline. Și noi practic în primele două luni facem ore suplimentare la disciplinele respective pentru a-i pregăti să însușească materia universitară. În acest sens, începem anul I cu un test obligatoriu la matematică și fizică, ca să vedem la ce nivel se află. Anul acesta am avut 30 de ore suplimentare la matematică și fizică, iar evaluarea ulterioară arată că reușita a crescut.