ZIPHouse: secretele antreprenoriatului fashion

Peste o sută de manageri, tehnologi, designeri şi oameni de afaceri din industria uşoară, viitori antreprenori, cadre universitare, masteranzi, studenţi și-au dat întâlnire la Centrul de Excelență și Accelerare în Design și Tehnologii ZIPHouse, unde aveau să descopere secretele excelenței în fascinanta lume a antreprenoriatului fashion.

În alocuţiunea de bun venit, conf. univ., dr., Angela SCRIPCENCO, şef Catedră tehnologia confecţiilor din ţesături şi tricoturi, FIU, manager al Centrului ZIPHouse, a menţionat că această primă ediție a Conferinței „Moldova in Fashion” a fost organizată sub auspiciile Proiectului de Competitivitate al USAID, Asociaţiei Patronale din Industria Uşoară din Moldova (APIUS) şi coincide cu aniversarea unui an de la darea în exploatare a acestei prestigioase platforme didactico-ştiinţifice a UTM – CEADT ZIPHouse.

Tatiana DURLEŞTEAN, manager pentru industria uşoară în Proiectul de Competitivitate al USAID-Moldova, a subliniat că proiectul pe care îl reprezintă, a susţinut peste 100 de producători autohtoni să-şi eficientizeze afacerile. De data aceasta, fiind o punte de legătură dintre UTM şi APIUS, pentru a ridica nivelul profesional, proiectul şi-a propus să investească în potenţialul uman. Pe parcursul a 7 sesiuni, organizatorii îi vor familiariza pe participanţi cu secretele excelenței în domeniul antreprenoriatului fashion. Îmbinând armonios panelurile de discuții cu exemplele din practică, schimbul de opinii și workshop-urile axate pe industria uşoară, cunoştinţele celor prezenţi vor fi completate cu informaţii utile despre tendinţele globale în industria uşoară și celor mai bune practici în domeniu. Renumiţi experți internaționali, asistaţi de moderatorii Olesea FORTUNA, Viorica CERBUŞCA, Olga RADU, Shannon SKELLY, Marina GOSPODARENCO şi Ludmila GURĂU, dar şi de antreprenori locali, vor dezvolta cunoştinţele şi abilitățile privind o afacere în această ramură importantă, creativitatea și designul, piaţa de desfacere, brandingul, marketing-ul şi merchandisingul articolelor produse în industria uşoară şi cea a serviciilor aferente.

Giusy CANNONE, director general al Acceleratorului Fashion Technology din Milano, Italia, renumit specialist în domeniul inovării și dezvoltării startupurilor de tip high-tech, consultant în dezvoltarea ecosistemelor antreprenoriale într-un şir de țări ale lumii, şi-a împărtăşit vasta experienţă în diverse domenii de dezvoltare a afacerilor în business fashion, cum să accelereze startupurile, care operează la intersecția industriilor uşoare şi tehnice.

Cel de-al doilea speaker în cadrul evenimentului a fost Marian SPIER, leader-ul proiectului „What Design Can Do”, lector la Universitatea de Științe Aplicate din Amsterdam, Olanda, vicepreședinte al SA „TEDxAmsterdam”, fondatoare a SA „TEDxAmsterdam Women”. Programul pan-european Inspiring Fifty a desemnat-o pe dna SPIER ca fiind una dintre cele 50 mai influente femei în domeniul antreprenoriatului din Olanda. În comunicarea sa, dânsa s-a referit la designul în industria uşoară şi mărcile de produs, activitățile, metodele și tehnicile care au ca obiect studiul cererii consumatorilor și satisfacerii acestei cereri cu produse și servicii de calitate şi competitive pe piaţă, inovațiile de promovare a articolelor industriei uşoare în domeniul media.

Specialistul în artele plastice și merchandisingul vizual, Alexandru ZAIKIN, director artistic al magazinului de lux Sanahunt, lucrând alături de Richemont MONTBLAC în calitate de manager instructor, a contribuit la dezvoltarea conceptului de merchandising a brandului JLo în Rusia. Dumnealui și-a împărtășit experiența de expert în promovarea conceptelor de cercetare a dezvoltării vânzării și a utilizării mărfurilor și serviciilor printr-o mai bună prezentare și publicitate în rândul consumatorilor, asamblarea spațiilor și crearea vitrinelor pentru magazine după instrucțiunile și orientările specifice ale brandurilor.

Cel de-al patrulea invitat de onoare a fost  Dmitry DITCHKOVSKY din Belarus, profesor al Şcolii de Business IPM,  membru al consiliului de directori al Companiei „Laume Fabrics” din Letonia, președintele Consiliului de Business Belarus-Letonia, consilier pentru dezvoltare economică al Prezidiumului Camerei de Comerț și Industrie din Belarus. Timp de 12 ani a activat la Compania „Milavitsa”, una dintre cele mai prospere şi profitabile întreprinderi europene de producere și vânzare a lenjeriei, care în perioada vizată, cu aportul personal al expertului D. DITCHKOVSKY, a reușit să-și tripleze vânzările și să devină un actor important pe piața internațională în industria textilă. Dumnealui s-a referit la strategiile, mijloacele şi metodele de extindere a unei afaceri în industria uşoară, în condiţiile globalizării, menţionând că pentru fiecare actor este foarte important să-şi găsească locul şi cumpărătorul în funcţie posibilităţile tehnice şi capacităţile de a satisface calitativ cererile şi aşteptările cumpărătorilor.

Prin diversitatea şi aplicabilitatea temelor prezentate, Conferința „Moldova in Fashion” a oferit tuturor o experiență complexă, dezvăluind unele mici secrete cum pot construite companii, relaţii şi atitudini favorabile, cum pot fi impulsionate aspirațiile antreprenorilor din industria fashion pentru o carieră de succes şi satisfăcute solicitările consumatorilor.