Doi asteroizi au primit nume românești

Doi asteroizi ai Sistemului Solar au primit nume româneşti. Unul dintre ei (10466) se va numi Marius-Ioan, în cinstea preşedintelui și  și directorului executiv al Agenţiei Spaţiale Române, dr. fizician Marius-Ioan Piso, iar cel de-al doilea (10707) se va numi Prunariu – după primul şi singurul cosmonaut român, Dumitru-Dorin Prunariu. Propunerea numelor a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Române, acestea fiind anunțate într-o circulară publicată de Uniunea Astronomică Internațională în luna aprilie 2017, iar Universitatea Tehnică a Moldovei își rezervă în această decizie partea sa de glorie și mândrie – cele două somități românești în domeniul spațial sunt Doctori Honoris Causa ai UTM, admiratori și susținători ai Centrului Național de Tehnologii Spațiale al UTM.

Asteroidul (10466) Marius-Ioan a fost descoperit în 1981, pe 1 martie, având un diametru de 2.6 km, semiaxa mare de 2.332 unităţi astronomice (U.A.) şi o perioadă de revoluţie de 1301 zile. Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 1.13 U.A. Unitatea astronomică este o unitate de măsură a lungimii, egală cu distanţa aproximativă dintre Pământ şi Soare de 150 milioane km.

Dr. fizician Marius-Ioan Piso este cel care a înfiinţat Agenţia Spaţială Română (ROSA) în 1991, iar în ianuarie 2011 a contribuit la aderarea ţării la Agenţia Spaţială Europeană.

Marius-Ioan Piso este preşedintele şi directorul executiv al Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), precum şi membru al Consiliului Consultativ al Academiei Internaţionale de Astronautică IAA (din 2006), reprezentant naţional în Comitetul Ştiinţific NATO (din 2004) şi membru al bordului Grupului Consultativ pe Tehnologii Spaţiale din cadrul Organizaţiei pentru Cercetare şi Tehnologie din NATO (din 2005), reprezentant al României la Agenţia Spaţială Europeană (din 1998).

Asteroidul (10707) Prunariu a fost descoperit în același an, 1981, în data de 24 octombrie. Cu un diametru de 6.0 km şi semiaxa mare de 2.431 U.A., acest asteroid face o rotaţie în jurul Soarelui în 1385 de zile. Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 0.87 U.A. Numele asteroidului este acum legat de primul şi singurul cosmonaut român care, la vârsta de 28 de ani, a zburat la bordul Soyuz 40 până la complexul orbital Salyut 6 într-o misiune cosmică de aproximativ 8 zile, misiune spațială intrată în istoria românească.

Dumitru-Dorin Prunariu este Președinte Onorific al Agenției Spațiale Române și vicepresedinte al Comitetului de Relații Internaționale al Agenției Spațiale Europene (ESA).

Dumitru-Dorin Prunariu, prin Comitetul ONU pentru utilizarea Pașnică a Spațiului Extra-atmosferic (UN COPUOS) și cu susținerea Asociației Exploratorilor Spațiali (ASE), a fost implicat activ în adoptarea Declarației ONU ce proclamă 30 iunie ca fiind Ziua Internațională a Asteroidului – o inițiativă menită să atragă atenția asupra asteroizilor și a modalităților în care Pământul poate fi protejat de un posibil impact periculos.

Print article Print article Conținutul website-ului utm.md este destinat exclusiv informării publicului larg. Preluarea materialelor se permite în limita a maximum 500 de semne, dar nu mai mult de jumătate din articolul preluat. În aceste condiţii, este obligatorie citarea sursei şi a autorului, iar în cazul portalurilor informaţionale – indicarea linkul ce conduce direct la sursă. Republicarea integrală a conținutului site-ului este interzisă în lipsa unui acord prealabil din partea Universității Tehnice a Moldovei. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați pe pr@adm.utm.md .